top of page
Writer's pictureEmilie Depuydt

‘Dan heb ik het toch eens gezegd!’

Horen emoties thuis in een moeilijk gesprek?


Hoe is het voor jou om een moeilijke boodschap te geven? Stel je het uit? Bereid je je goed voor of barst de bom plotseling op een onverwacht moment?

Deze week begeleidde ik een klant die het lastig vindt om eerlijk te zijn in haar communicatie omdat ze het liefst alle mogelijke conflicten uit de weg gaat. Ondertussen heeft ze wel een zeer sterke eigen mening over iedereen, inclusief over haar medewerkers. Maar ze slikt die mening vaak in, voor de lieve vrede.

Nu heeft één van haar medewerkers haar ontslag gegeven. Dit was voor mijn klant de zoveelste bevestiging van een ‘foute attitude’ want ze heeft het stopzetten van de samenwerking gecommuniceerd via een aangetekend schrijven zonder dat eerst met mijn klant te hebben besproken.

In mijn coaching vraag ik aan mijn klant want ze wil bereiken in het eerstvolgende gesprek met de betreffende medewerker. Als antwoord op deze vraag, kwam alle frustratie van de laatste jaren naar boven. ‘En ik zal haar eens vertellen wat ik écht van haar vind!’ Hierna volgden vele voorbeelden waarop de medewerkster niet had gehandeld volgens de waarden en normen van mijn klant.

Ik laat haar even uitrazen en vraag daarna: ‘En wat wil je bereiken door dit nu in je gesprek te benoemen?’ Na een korte stilte antwoordt ze: ‘Dan heb ik het toch eens gezegd en dan ben ik het kwijt!’. Dat is waar, is mijn reactie en wat bereik je daarmee, in het gesprek?

En toen viel het kwartje. ‘Ah ja, dat is voor mezelf, dat is mijn verwerking, dat hoort misschien niet thuis in een gesprek met haar.’

 

Constructieve communicatie en het verwerken van emoties zijn twee verschillende zaken!

 

Als we leren om naar onze emoties te luisteren, dan kunnen onze emoties fungeren als een innerlijk kompas om je leven te sturen volgens jouw waarden. Het feit dat mijn klant frustratie voelt in de samenwerking met haar medewerkster is een signaal dat er iets niet klopt, het gedrag van de medewerker komt niet overeen met haar waarden.

Dit is een belangrijke boodschap. Maar dan komt natuurlijk de vraag, wat doe je met deze info?

Wat mijn klant deed, was zwijgen, het moeilijke gesprek uit de weg te gaan. Ondertussen heeft de frustratie zich jaren opgebouwd met als gevaar dat de emmer op elk moment kan overlopen.


Je emotie is van jou, gericht op jouw persoonlijke waarden. Het is aan jou om te leren om de boodschap ervan te begrijpen. De boodschap van je emotie begrijpen is iets héél anders dan ‘reageren vanuit je emotie’. Reageren vanuit je emotie is eerder een manier om niet te luisteren naar jezelf en om de echte boodschap te negeren.


Constructief communiceren én emotionele intelligentie gaan hand in hand met elkaar.


Wil je dé tools leren om hierin te groeien, als mens, als leidinggevende, als ouder, als coach,…

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren en heeft je zowel de kennis als de tools om te groeien in je emotionele intelligentie én in je constructieve communicatie.

Op donderdag 14 januari geef ik een gratis info avond, via zoom.

Op donderdag 11 maart start een nieuwe opleiding, deze duurt 15 dagen en gaat door in Hoegaarden.

4 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page